Mielipide

Näkemys: Surkea sääntö vääristi Gaming World Championshipin ratkaisua

Muut Sarjat / Kolumni
Gaming World Championshipin finaalitapahtumassa nähtiin karsintakierroksella kyseenalainen, mutta sääntöjen mukainen ratkaisu.

Tiistaina pelattiin Gaming World Championshipin jännittävät finaalit Las Vegasissa. Jännitystä tosin latisti järjestelmä, jolla semifinaalipeliin etenijä valittiin.

Las Vegasiin taitonsa pääsi näyttämään kuusi parasta pelaajaa alueellisista finaaleista, jotka järjestettiin Tukholmassa, Torontossa sekä New Yorkissa. Jokaisesta alueellisesta finaalista pääsi kaksi kilpailijaa jatkoon, toinen heistä karsintojen voittajana ansaiten itselleen 5000 dollaria.

Nämä kolme alueellisten finaalien voittajaa pääsivät suoraan semifinaaliin ja varmistivat paikkansa parhaan neljän joukossa sekä isomman siivunsa 100 000 dollarin palkintopotista.

Neljäs semifinalisti selvitettiin aluksi alueellisten karsintojen finaalikamppailujen häviäjien kesken. Tätä yhteensä kolmen pelin kierrosta kutsuttiin round robiniksi.

Kolme pelaajaa muodostivat otteluparit näin:

Matthew ''YunGren'' Grenier – Hannes "Hansulinho" Kettunen
John ''johnwaynee90'' Casagranda – 1. pelin häviäjä
John ''johnwaynee90'' Casagranda – 1. pelin voittaja

Kolmen osanottajan karsinnoissa isoin ongelma kohdataan silloin, kun jokainen pelaaja voittaa sekä häviää yhden pelin. Ja niin kävikin. Pelaajilla oli ennen pelejä tiedossa, että Johnwayneella oli puolellaan etu aikaisempien pelien voittoprosentin vuoksi, jolloin tasatilanteen sattuessa yhdysvaltalainen etenisi jatkoon.

Turnauksen säännöissä lukee näin:

" The second-place finishers at each Live Regional Final will play each other in a Best-of-One round robin tournament, with the winner advancing to the semifinal round of the NHL Gaming World Championship Final to play the first seed. In the event of a tied record for the runner-up round robin, the Player who will advance to the semifinal round of the NHL Gaming World Championship Final will be determined by (i) win percentage (across all games played, not simply series won) at the Live Regional Final, (ii) goal differential in the runner-up round robin, (iii) goal differential at the Live Regional Final, (iv) total goals scored in the runner-up round robin and, in the event the tie remains, (v) a shootout until the tie is broken."

Hansulinho oli pakkovoiton edessä jo ensimmäisessä pelissään, jonka hävisi kanadalaiselle YunGrenille 5-3. Tämä merkitsi sitä, että Hansulinho oli käytännössä jo ulkona finaaleista toisessa pelissään JohnWayneeta vastaan. Hansulinho voitti tästä huolimatta kyseisen pelin ylivoimaisesti 7-0.

Johnwaynee voitti round robinin viimeisen pelin YunGrenia vastaan luvuin 4-2 ja eteni siis yhden voiton myötä jatkoon. Ratkaisu aiheutti katsojien keskuudessa suurta hämmästelyä ja kuohuntaa. Twitchin chat täyttyi nopeasti ihmettelevistä kysymyksistä ja katsojat olivat jopa närkästyneitä jatkoon menijän valinnasta.

Yleinen mielipide tuntuu olevan, että tasatilanne olisi pitänyt purkaa ensisijaisesti round robinin maalierojen perusteella. Maalierot olivat seuraavanlaiset:

Hansulinho +5
YunGren +-0
JohnWaynee90 -5

Alueellisten karsintojen tasoerosta voidaan spekuloida. Esimerkiksi viime vuoden maailmanmestari Eki on todennut, että Suomesta tulee parhaat virtuaalikiekon pelaajat. Euroopan karsintojen kahdeksasta pelaajasta seitsemän oli suomalaisia.

Mahdollinen tasoero vaikuttaa ehdottomasti Las Vegasin finaaleihin edenneiden kilpailijoiden voittoprosentteihin. On helpompaa saada huippuvoittoprosentti, jos vastustajien osaamistaso ei ole kovin korkea.

Mikäli Ekiä vastaan semifinaaliin pelaamaan päässyt kilpailija olisi valittu maalieron perusteella, finaalipelissä olisi ollut varmasti suomalainen mukana.

Finaalitapahtumassa aikaisemmilla peleillä ei pitäisi olla merkitystä.

» Lähetä palautetta toimitukselle